20 Tips om te Stoppen met Roken

Stoppen is niet gemakkelijk, hier zijn 20 bewezen tips om je te helpen.

  1. Geloof in jezelf. Geloof dat je kunt stoppen. Denk eens na over een aantal van de moeilijkste dingen die je hebt gedaan in je leven, en besef dat je de lef en de vastberadenheid hebt om te stoppen met roken. Het is aan jou!
  2. Na het lezen van deze tips, ga er even voor zitten en schrijf je eigen lijst met tips, afgestemd op jouw persoonlijkheid en manier van doen. Kortom, maak je eigen plan om te stoppen!
  3. Schrijf op waarom je wilt stoppen (de voordelen van stoppen), bijvoorbeeld langer leven, je beter voelen, voor je familie, om geld te besparen, beter te ruiken, het vinden van een partner makkelijker te maken, enz. Je weet wat er slecht is aan roken, en je weet wat je krijgt door te stoppen. Zet het daarom op papier en lees het dagelijks.
  4. Vraag je familie en vrienden om je beslissing om te stoppen met roken te ondersteunen. Vraag hen om volledige ondersteuning en om niet te oordelen. Laat ze van tevoren weten dat je waarschijnlijk snel geïrriteerd en misschien zelfs irrationeel zult raken wanneer je je onthoud van sigaretten.
  5. Stel een stop-datum in. Maak een beslissing welke dag je voorgoed je slechte gewoonte zult opgeven. Schrijf het op. Plan het. Bereid je in gedachten voor op de “eerste dag van de rest van je leven”. Je kunt misschien zelfs een kleine ceremonie houden wanneer je je laatste sigaret rookt, of op de ochtend van je stop-datum.
  6. Praat met je huisarts over stoppen. Ondersteuning en begeleiding van een arts is een bewezen manier om je kansen om te stoppen te vergroten.
  7. Start met een trainingsprogramma. Beweging gaat gewoon niet samen met roken. Beweging verlicht stress en helpt je lichaam te herstellen van jarenlange schade als gevolg van het roken. Indien nodig, begin langzaam, met een korte wandeling of twee keer per dag. Bouw het op tot 30 tot 40 minuten van rigoureuze beweging, 3 of 4 keer per week. Raadpleeg je arts voordat je begint met een trainingsprogramma.
  8. Doe dagelijks enkele diepe ademhalingsoefeningen voor 3 tot 5 minuten. Adem zeer langzaam door je neus, hou je adem in voor een paar seconden, en adem langzaam weer uit door je mond. Probeer de ademhalingsoefeningen te doen met je ogen gesloten, en ga verder naar stap 9.
  9. Visualiseer de weg naar een leven als niet-roker. Terwijl je de ademhalingsoefeningen doet van stap 8, houdt je ogen dicht en visualiseer jezelf als een niet-roker. Zie jezelf genieten van je training in stap 7. Zie voor je hoe je een sigaret afslaat die iemand je aanbiedt. Zie jezelf voor je hoe je al je sigaretten weggooit. Ontwikkel je eigen creatieve visualisaties. Visualisatie werkt. Hypnose therapie die wordt gegeven om te stoppen met roken is ook een vorm van begeleide visualisatie.
  10. Bouw het roken geleidelijk af. (Als je geleidelijk afbouwt zorg er dan wel voor dat je een stop-datum hebt afgesproken met jezelf.) Manieren om geleidelijk te stoppen zijn: plan van te voren hoeveel sigaretten je elke dag gaat roken tot je stop-datum, en probeer elke dag minder te roken. Koop slechts één pakje per keer; wissel van merk, zodat je minder geniet van het roken; Geef je sigaretten aan iemand anders, zodat je er telkens om moet vragen wanneer je wilt roken.
  11. Stop met roken “cold turkey”. Veel rokers vinden dat de enige manier om echt voor eens en altijd er vanaf te zijn is door gewoon abrupt te stoppen zonder te proberen langzaam af te bouwen. Probeer de methode te vinden die het beste voor jou werkt: geleidelijk stoppen of cold turkey. Als de ene manier niet werkt, kies dan de andere.
  12. Vindt een andere roker die probeert te stoppen, en help elkaar met positieve gesprekken en door elkaar een luisterend oor te bieden wanneer het moeilijk wordt. Bezoek een forum of facebook groep om een stop-buddy te vinden.
  13. Laat je tanden schoonmaken door een mondhygiënist. Geniet van de manier waarop je tanden eruitzien en neem je voor om dat zo te houden.
  14. Nadat je gestopt bent, neem je voor om de mijlpalen te vieren die je behaalt op je weg naar een rookvrij leven. Na twee weken niet te hebben gerookt, ga je bijvoorbeeld een film kijken in de bioscoop. Na een maand gestopt te zijn naar een chique restaurant. Ga na drie maanden een lekker lang weekend weg naar een favoriete bestemming. Na zes maanden koop iets frivool voor je zelf. Na een jaar, geef je een feestje voor jezelf. Nodig je familie en vrienden uit en vier je ‘verjaardag’ en je nieuwe kans op een lang en gezond leven.
  15. Drink veel water. Water is sowieso goed voor je, en de meeste mensen drinken het niet genoeg. Het zal helpen de nicotine en andere chemicaliën uit je lichaam te spoelen, plus kan het helpen om je behoefte te verminderen door het vervullen van de “mondelinge verlangens” die je kan hebben.
  16. Leer wat je triggers zijn van het verlangen naar een sigaret, zoals stress, na de maaltijd, bij de koffie, etc. Voorkom deze triggers indien mogelijk, of plan alternatieve manieren om om te gaan met je triggers.
  17. Vindt iets om in je hand te houden, ter vervanging van sigaretten. Overweeg drinken met een rietje, of je zou eens een kunstmatige sigaret kunnen proberen.
  18. Schrijf een inspirerend lied of gedicht over stoppen, sigaretten, en wat het voor je betekent om te stoppen. Lees het dagelijks.
  19. Hou een foto van je gezin of iemand die belangrijk voor je is ten allen tijde bij je. Schrijf op een stuk papier de woorden “Ik stop voor mezelf en voor jou (of jullie)”. Plak het papiertje met geschreven tekst aan de foto. Wanneer je de drang krijgt om te roken, kijk naar de foto en lees het bericht.
  20. Wanneer je verlangt naar een sigaret, in plaats van er een op te steken, schrijf je gevoelens of wat er ook in je omgaat op. Houdt dit “dagboek” ten allen tijde bij je.

Veel geluk met al je inspanningen om te stoppen met roken. Het is zeker de moeite waard!

Berichten navigatie


Geef een reactie

Email adres wordt niet gepubliceerd Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>