Gewichtstoename voorkomen na het stoppen met roken

Je hebt misschien weleens gehoord dat stoppen met roken gelijk staat met gewichtstoename. De implicaties van een kleine gewichtstoename zijn echter te verwaarlozen in vergelijking met de gezondheidsrisico’s van het roken. De gemiddelde roker zou rond de 40kg bij moeten komen om de extra werklast op het hart te evenaren dat wordt veroorzaakt door roken, en dan hebben we het nog niet eens over het risico op kanker.

Gewichtstoename na stoppen met roken kan te wijten zijn aan verschillende factoren. Roken kan een effect hebben op het metabolisme waardoor stoppen een kleine gewichtstoename kan veroorzaken bij sommige mensen. Een gewichtstoename van 2 tot 5 kilo gedurende een aantal maanden kan worden toegeschreven aan metabole veranderingen in sommige gevallen. Maar als iemand meer dan 5kg aankomt na het stoppen zullen er waarschijnlijk andere factoren een rol spelen.

Snacken tussen de maaltijden door of simpelweg grotere porties eten kan gemakkelijk resulteren in het consumeren van meerdere honderden extra calorieën per dag. Een extra 100 calorieën per dag kan resulteren in een halve kilo gewichtstoename in iets meer dan een maand, en een extra 5 kilo in een jaar. Dit is waarom u vaak te horen krijgt, “Ik eet niet zo veel meer dan voorheen, maar ik ben flink wat aangekomen!”. Inderdaad, ze hebben dagelijks niet veel meer gegeten, maar ze deden het elke dag, en het cumulatieve effect kan gemakkelijk goed zijn voor deze “mysterieuze” gewichtstoename.

Sommige ex-rokers eten meer omdat ze gewoon hongeriger zijn. Ze zijn gaan snacken tussen de maaltijden en hebben de neiging om te eten op tijden die voorheen nooit nodig waren. Als ze te lang wachten met eten op de dag, of als er teveel tijd tussen de maaltijden zit, kunnen zij symptomen beginnen te zien zoals hoofdpijn, slaperigheid of gebrek aan energie. Dit kan een echte bijwerking van het stoppen met roken zijn.

De reden voor het nieuwe gevoel van honger is wijten aan het feit dat nicotine een eetlustremmer is. Rookvrij zijn tussen de maaltijden lijkt de neiging om te snacken uit te lokken bij veel ex-rokers. Nicotine doet dit door het verheffen van de suikers in het bloed, waardoor het in principe het lichaam laten denken dat het meer heeft gegeten dan het werkelijk heeft gedaan.

De ex-roker wordt niet langer voortdurend blootgesteld aan een eetlustremmer. Dit betekent echter niet dat het nodig is om de calorie-inname te verhogen. Het kan een kwestie zijn van herverdeling van voedsel wat normaal gesproken op een dag gegeten wordt. Bijvoorbeeld door het verdelen van enkele grote maaltijden in talrijke kleinere porties gespreid over de dag. Dit zorgt voor een gelijkmatiger verdeling van bloedsuiker, en kan de ex-roker behoeden voor het snacken tussen de maaltijden zonder het toenemen van de totale calorie-inname.

Een meer verraderlijke oorzaak van gewichtstoename kan worden veroorzaakt door het onbewust meer eten aan het einde van maaltijden. Het roken van een sigaret na de maaltijd dient als signaal om het einde van een maaltijd aan te duiden. Zonder een sigaret om te dienen als dit signaal, kan de ex-roker onbewust extra voedsel blijven eten na de maaltijd, ongeacht of hij of zij honger heeft.

Een oplossing voor dit probleem kan zijn om de maaltijd van tevoren te plannen. Bereken uit en bereid je voor op de hoeveelheid voedsel die je eet. Dit kan bijvoorbeeld heel makkelijk met een maaltijdbox. Met de inhoud van zo’n box eet je gelijk gezond en gevarieerd. Een maaltijdbox is een boodschappenpakket vol met verse producten en ingrediënten. De box wordt elke week gemakkelijk bij jou thuisbezorgd. Inclusief heerlijke, gezonde en gevarieerde recepten! Vaak zet je binnen 30 minuten al een heerlijke maaltijd op tafel! Iedereen die dus wil stoppen met roken, maar bang is om enorm aan te komen kan met een maaltijdbox op een verantwoorde manier door blijven eten. Met een Allerhande Box kortingscode bestel je de eerste box extra voordelig, deze wordt gratis thuisbezorgd!

Een andere manier om ervoor te zorgen dat je niet teveel gaat eten is om de tafel onmiddellijk te verlaten na voltooiing van de maaltijd. Een andere zeer goede oplossing is om direct na de maaltijd je tanden te poetsen. Dit kan het nieuwe actiepunt worden voor het einde van de maaltijd, en tegelijkertijd de mondhygiëne verbeteren. Het schone gevoel in de mond kan een nieuwe aangename ervaring voor een ex-roker zijn.

Door het verbruik van calorieën te vergroten kunt u veel invloed uitoefenen op uw gewicht. Te beginnen bij met het verhogen van de stofwisseling door alle spiergroepen van het lichaam te trainen en te versterken. Hierdoor wordt de basale stofwisseling versneld. Getrainde spieren zijn groter en beter doorbloed en hebben zodoende een hoger basaal metabolisme.

Berichten navigatie


Geef een reactie

Email adres wordt niet gepubliceerd Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>